Iedere werkdag om 10:00 en 17:00 uur

Hoe duurzaam zijn producten eigenlijk?
Vaak weten we niet waar producten vandaag komen en of ze wel goed zijn voor het milieu.
Velen van ons kopen de dagelijkse boodschappen bij de supermarkt. Maar waar die producten vandaan komen en of ze wel goed zijn voor het milieu, weten we vaak niet. Volgens Greenpeace is de oplossing Questionmark. Questionmark ontwikkelde een app om de consument te helpen bij het maken van keuzes tijdens de boodschappen. Greenpeace ontving een bijdrage uit het Droomfonds van de Nationale Postcode Loterij waarmee zij Questionmark konden ondersteunen.  Hoe duurzaam zijn producten? Questionmark onderzoekt de duurzaamheid van producten. Ieder product dat ze onderzoeken, krijgt een score op de volgende thema's: milieu, dierenwelzijn, mensenrechten en gezondheid. Questionmark vindt dat je het recht hebt om te weten wat je koopt. Je hoort te weten waar producten vandaan komen en hoe ze gemaakt worden. Daarnaast geloven ze dat radicale transparantie een beweging in gang zet om verduurzaming van productieketens te versnellen. Hun doel? Zoveel mogelijk mensen motiveren om bewust boodschappen te doen. Questionmark adviseert mensen niet in wat ze moeten kopen, ze zetten alleen aan tot het maken van bewuste keuzes. De producten Questionmark voorziet consumenten met informatie over meer dan 35.000 producten in de categorieën vlees, vleesvervangers, zuivel, eieren, boter, kaas, toetjes, ijs, chocolade, pindakaas, sappen, bier, fris en water. Ze werken aan de uitbreiding van dit assortiment waardoor er steeds nieuwe onderzochte voedselproducten aan de lijst kunnen worden toegevoegd. In de toekomst zullen er ook andere producten worden meegenomen, zoals cosmetica, huishoudelijke producten en elektronica. Bepalende factoren bij groente en fruit Bepalende factoren bij groente en fruit zijn onder andere land van herkomst, transportmethode, teeltmethode, boskap voor bijvoorbeeld ananasplantages, mensenrechtenschendingen, uitbuiting en kinderarbeid. Nog geen 2% van het onderzochte groente en fruit had een sociaal keurmerk en 14% had een biologisch- of ander milieukeurmerk. De koper van groente en fruit haalt van de verpakking alleen het keurmerk en het land van herkomst. Overige informatie over bovenstaande factoren is voor de koper niet beschikbaar. Download hier de app! Wil jij initiatieven zoals deze steunen? Speel dan mee met de Nationale Postcode Loterij!
Copyright 2017 Talpa Producties BV | Gebruiksvoorwaarden | Spelvoorwaarden | Privacy Policy | Cookie Policy | All Rights Reserved
Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Hier vragen we eenmalig je toestemming voor. Bekijk de onderstaande cookie policy voor meer informatie.
Ja, ik ga akkoord met het gebruik van cookies op deze site.