Vrijdag – Kijkersvragen

Staat jouw vraag ertussen?

De afgelopen week hebben we ontzettend veel kijkersvragen mogen ontvangen. Vrijdag zullen Marloes en Elly de meestgestelde vragen beantwoorden in de uitzending. We zetten ze alvast even voor je op een rijtje!

Kijkersvraag 1: Als je bijvoorbeeld niet meteen 20 kilo, maar 5 kilo wil afvallen, moet je dan volledig aan de maaltijdvervangers?
Nee dat hoeft zeker niet. Samen met een consulent wordt er gekeken naar het doel wat je wilt bereiken. Op basis daarvan wordt er bepaald op welk moment van het stappenplan je het beste kunt instappen. Als je 5 kilo wil afvallen, kan je bijvoorbeeld ook alleen in de ochtend starten met een maattijdvervanger en de rest van de dag eten volgens het stappenplan. Als je echt veel wilt afvallen, dan kan het zijn dat je eerst moet resetten en volledig opnieuw moet leren eten. Dat doe je dan door eerst alleen maaltijdvervangers te eten en dan langzaam aan weer andere productgroepen toe te voegen.

Kijkersvraag 2: Is het Cambridge Weight Plan een crash dieet?
Nee, dat is het niet, Je krijgt alle voedingsstoffen binnen. Het is niet eenzijdig, maar ja, je wordt wel in stap 1 volledig gereset . Om echt drastisch een levensstijl te veranderen en veel af te vallen moet je ook echt, onder begeleiding, soort van “crashen”. Wel is het belangrijk dat dat zorgvuldig en onder begeleiding gebeurt. Het is een proces.

Kijkersvraag 3: Kan iedereen consulent worden?
Je kunt consulent worden als je gemotiveerd bent om anderen te coachen naar een gezonder gewicht en een gezondere leefstijl. Kennis van of affiniteit met gezonde voeding is daarbij zeker wel een pré. Ook is het mooi als iemand zelf is afgevallen, als je weet wat het is om overgewicht te hebben en je als geen ander de valkuilen kent wanneer je aan het lijnen bent. Je kunt daardoor beter je cliënten begeleiden en ondersteunen. Kom je vervolgens door de selectieprocedure heen, dan doorloop je een opleiding en een trainingstraject en wordt je klaargestoomd voor de praktijk.

Kijkersvraag 4: Hoe ga je weer normaal eten na een dieet?
Dat gaat niet in een keer, maar stapsgewijs. Je moet opnieuw leren eten en ondervinden hoe jouw lichaam hier op reageert. In de meeste gevallen heeft iemand een hele slechte eetgewoonte aangeleerd en is het spoor naar een normaal en gezond dieet volledig bijster. Je kunt niet van de een op andere dag een heel nieuwe levensstijl aannemen, daarvoor is het stappenplan gecreëerd. Er wordt geleidelijk aan steeds bij iedere stap weer iets toegevoegd.

Kijkersvraag 5: Hoe zorg je ervoor dat je niet gaat jojoën?
Het gaat uiteindelijk allemaal om een combinatie van de juiste voeding én beweging. Dit dien je eerst volledig op te bouwen. Het is zaak om voor jezelf goed uit te zoeken wanneer je weer even een tandje bij moet zetten. Zo blijf je op een gezond gewicht.

Benieuwd naar meer? Kijk vrijdag om 10:00 uur weer naar Koffietijd!

Donderdag – Hoe afvallen je leven verandert…

Drie knappe powervrouwen besloten het roer helemaal om te gooien!

Donderdag praten we met drie jonge powervrouwen, Marloes, Merel en Suzanne. Samen zijn ze maar liefst 113 kilo afgevallen dankzij Cambridge Weight Plan. En alle drie de vrouwen waren finalisten bij de wedstrijd voor Afslanker van het jaar 2016! Donderdag delen ze hun ervaring met ons! 

Marloes
Marloes Schokkin is 33 jaar oud. In haar dagelijks leven werkt ze met mensen met een verstandelijke beperking. Het is Marloes gelukt om 66 kilo af te vallen! Ze is dus letterlijk de helft van haar lichaamsgewicht kwijtgeraakt. Een prachtige overwinning! Benieuwd naar het verhaal van Marloes? Kijk dan aanstaande donderdag naar Koffietijd. Benieuwd naar het filmpje over het afslankproces van Marloes? Bekijk het hier!

Suzanne
Suzanne Hensbergen is 26 en woont samen met haar vriend. Ze werkt als verpleegkundige in de thuiszorg.
Meer weten over het afvalproces van Suzanne? Kijk hier!

Merel
Merel Apeldoorn is 24 jaar en kok van beroep. Dat maakt het afvallen niet makkelijk! Merel viel maar liefst 30 kilo af met het Cambridge dieet. De voordelen? Ze kreeg meer energie, was minder uitgeput als ze een trap op had gelopen en kreeg meer zelfvertrouwen. Weten hoe het Merel is gelukt? Je ziet het hier!

 

Woensdag – De impact van een dieet

94 kilo afvallen… Het kan! En dat bewijst Jeroen, afslanker van het jaar 2016.

94 kilo afvallen.. Het kan! En dat bewijst Jeroen, afslanker van het jaar 2016. Hij is gelukkiger dan ooit en sport er op los. Het afvalproces heeft zijn leven drastisch veranderd.

Toen
Jeroen woog een aantal jaar geleden bijna 177 kilo. Hij was naar eigen zeggen erg dik en niet echt blij met zijn leven. “Ik wisselde op een gegeven moment het fastfoodrestaurant met het cafetaria af en at dus elke dag vet eten. Als ik dan thuis kwam at ik meerdere rollen koek op..” Uiteindelijk schreef de dokter Jeroen zelfs antidepressiva voor om zijn leven draaglijker te maken. Jeroen kon door zijn enorme gewicht bijna niet meer lopen. “Wanneer ik bijvoorbeeld op een festival was, keek ik elk moment of ik ergens kon zitten. Je bent daar dan de hele dag mee bezig en beleeft totaal geen plezier van waar je bent..”

Liefde
Via een datingapp ontmoette Jeroen Linda. Ook Linda was al een tijd bezig met afvallen. Het duo had daardoor meteen genoeg gespreksstof! “Het is heel prettig dat hij hetzelfde heeft meegemaakt. Hij herkent alles en daardoor heb ik heel veel aan hem. Zeker op dit moment, nu ik nog bezig met mijn dieet”.

Genoeg
Tijdens oud & nieuw namen Jeroen en Linda het voornemen om het roer om te gooien. Ze kwamen toen bij Cambridge Weight Plan terecht. “Bij dit dieet móest ik wel naar een consulent en dus ook met iemand erover praten. De consulent gaf een stok achter de deur en dat heb ik als fijn ervaren. Ik heb nu een veel beter zelfbeeld gekregen, ik ben van de antidepressiva af en ik heb een leuke vriendin gekregen”, aldus Jeroen.

Meer weten? Neem hier een kijkje!

Dinsdag – Blijf op gewicht met het Stappenplan

Hoe je op gewicht kunt blijven nadat je bent afgevallen? Raadpleeg het stappenplan!

Voor het afvallen en op gewicht blijven is het Cambridge Weight Plan Stappenplan ontwikkeld. Voedingskundige Elly Kaldenberg heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan de invulling van gezonde voeding in dit Stappenplan.

Waarom het Cambridge Weight Plan Stappenplan?
Afvallen is één, maar op gewicht blijven is nog veel moeilijker, dat weet iedereen. Daarvoor moet je huidige voedingspatroon en eigenlijk je totale leefstijl behoorlijk resetten. Doe je dat niet dan zal je heel snel weer terugvallen. Maar ook wat past bij jou en hoe kun je dat voor jou inrichten. Daarvoor is het nodig dat je je bewust bent van je eigen gedragingen en gewoontes. Je kan niet van de een op andere dag alles veranderen, dat werkt niet en houd niemand vol. Belangrijk is om dit goed voor jezelf in kaart te brengen en dan maak je een plan, wat ga ik hier aan doen? Hóe ga ik het doen en vooral; hoe ga ik het volhouden?

Hoe begin je?
Eerst moet de knop om en neem je de beslissing dat je wil afvallen en een nieuwe levensstijl wil aannemen. Ga eerst voor jezelf na wat dit betekent voor je in de praktijk. Wat zijn de voordelen, wat zijn de nadelen. Maar ook wat zijn mogelijke obstakels? Kortom; bereid je voor op je weg naar een gezonder leven. Kijk ook hoe je beweging kunt inbouwen. En hoe zit het met je slaapgewoonten? Wanneer je niet voldoende slaapt, vraag je erg veel van jezelf om daarnaast ook nog eens veel te willen afvallen. Allemaal factoren die mee wegen met jouw beslissing om ervoor te gaan en die knop om te zetten.

Hoe leer je een gezond eetpatroon aan?
Voeding speelt een centrale rol in ons leven. Niet eten is geen optie. Het Stappenplan begeleidt je naar volwaardige voeding en helpt bij het aanleren van een gezond eetpatroon. Het gaat voornamelijk om de juiste verhoudingen tussen koolhydraten, eiwitten, vetten, vitamines en mineralen. Een levensstijl veranderen betekent dus je eetpatroon veranderen.

Beweging

Mensen die willen afvallen en op gewicht willen blijven, zijn gebaat bij meer beweging. Het beste advies is: vooral te kijken welke vorm van sport en/of beweging bij jou past. Probeer in ieder geval elke dag wat aan beweging te doen!

 

Meer weten over het Stappenplan? Lees hier meer of bekijk onderstaande video!

Maandag: Het jaar van Marloes

Marloes ging de strijd tegen de kilo’s aan…

Het nieuwe jaar is begonnen en dat betekent: aan de slag met de goede voornemens! Ieder jaar staat met stip op nummer 1: afvallen, want bijna de helft van de Nederlanders kampt met overgewicht. We gaan massaal de strijd tegen de kilo’s aan. Vorig jaar had Marloes ook dit voornemen. Tijd voor een terugblik!

Eigen ervaring
Marloes wilde afvallen en koos voor Cambridge. Inmiddels is ze zelf consulent geworden bij Cambridge en helpt ze anderen met afvallen. Zo brengt ze haar ervaring in praktijk en begeleid ze anderen bij het afvallen.

Hulp en ondersteuning
“Het leuke aan het begeleiden van mensen is dat ik echt kan zien hoeveel resultaat er geboekt wordt en hoe blij mensen ervan worden. dat is mooi om te zien en heel dankbaar. Laatst is er een meisje 30 kilo afgevallen, dat is natuurlijk super knap en ja dat maakt mij een trotse consulente! Wat ik ook erg leuk vind is dat ik mezelf vaak kan herkennen in mijn cliënten en dan uit eigen ervaring tips kan geven. Ik heb het hele proces zelf ook doorlopen, waardoor ik ook weet wanneer het moeilijk is en wanneer het weer makkelijker wordt. Dat helpt om mijn cliënten op een nóg persoonlijkere manier te ondersteunen”.

Gouden tips
Maak voorafgaand aan feestjes en etentjes een keuze met betrekking tot wat je wel en niet neemt. Stel jezelf dus niet voor nóg grotere verleidingen dan nodig is. Wat veel mensen ook niet weten is dat een zogenaamde hongerprikkel vaak hetzelfde voelt als dorst. Ga bij stevige trek eerst eens een groot glas water drinken en kijk daarna hoe je je voelt. Je merkt vaak al gauw dat die ‘honger’ best wel meevalt namelijk.

Meer weten over hoe ook jíj consulent zou kunnen worden? Je leest het hier!

Heb je zelf ook de wens om af te vallen en wil je meer weten over het Cambridge Weight Plan? Lees het hier!

Terug naar boven