Groente porties liggend -203-header
Groente Challenge Kijkersvragen

Op de laatste dag van de week behandelen we kijkersvragen!

De afgelopen week deden er ontzettend veel mensen mee aan onze Groente-Challenge! We hebben veel inspirerende foto’s mogen ontvangen en kregen via onze chat iedere dag héél veel vragen binnen. Hoog tijd dus om de meestgestelde vragen nog even te behandelen!

1. Het afwegen van 250 gram groente is niet overal mogelijk, zijn er ook andere manieren om de juiste hoeveelheid goed in te schatten?

Op de website van het voedingscentrum staat de Groentemeter. Daarin zie je van zo’n 80 verschillende groenten hoe een portie van 50 gram eruit ziet. Daarmee kun je dus makkelijk aflezen of jij je gewenste hoeveelheid behaald hebt. Er is gekozen voor 50 gram, zodat je goed kunt zien hoeveel porties er in 250 gram gaan!

2. Hoe eet ik minder vlees óf vegetarisch?

Ook dát kan prima met de Schijf van Vijf! In het roze vlak staan behalve vlees ook vis, peulvruchten en ei. Allemaal producten met veel eiwit, waarmee je eindeloos kunt variëren. In een goede vegetarische keuze zit eiwit, ijzer, vitamine B1 en/of vitamine B12. Dit zijn voedingsstoffen die je vindt in vlees, maar ook in andere producten. Denk ook eens aan peulvruchten en producten gemaakt van peulvruchten, zoals tofu en tempé. Je kunt voor iedere voorkeur een dagmenu aanpassen! Wil je meer weten? Neem dan hier een kijkje!

3. Kan ik in plaats van groenten en fruit ook supplementen nemen?

Een vitaminepil kan een gezond eetpatroon niet vervangen. Een gevarieerde voeding bevat veel meer nuttige stoffen dan een vitaminepil. Het slikken van extra vitamines en mineralen geeft geen grotere weerstand. Veruit de meeste mensen hebben geen extra vitamines en mineralen nodig en krijgen voldoende binnen door gezond te eten. Voor al deze mensen is een gevarieerd en evenwichtig eetpatroon voldoende, óók in de winter. Alleen speciale groepen die extra voedingsstoffen nodig hebben, zoals zwangere vrouwen (foliumzuur en vitamine D), jonge kinderen (vitamine D) en ouderen (vitamine D) hebben duidelijk baat bij gebruik van voedingssupplementen. Meer weten over het gebruik van supplementen? Je leest het hier!

4. Tot slot kwamen er ook veel vragen binnen van mensen met verschillende aandoeningen, zoals diabetes of hart en vaatziektes. Hoe kunnen zij hun voeding het beste aanpassen?

Het volgen van de schijf van vijf is voor mensen met een aandoening al een goede basis. Als je een (chronische) ziekte hebt, zijn er vaak extra aandachtspunten binnen je voeding, dat kun je lezen op de website van het voedingscentrum. Er wordt wel geadviseerd om het per persoon te laten specialiseren door een diëtist. De mate van de aandoening bepaalt wat wel of niet goed is voor de specifieke situatie. Wil je meer weten over gezond eten wanneer je lijdt aan hart- en vaatziekten? Lees er hier meer over!
Wanneer je meer te weten wil komen over gezond eten wanneer je lijdt aan Diabetes type 2 of suikerziekte, neem dan hier een kijkje!

Benieuwd naar meer informatie over gezonde voeding? Kijk dan om 10:00 uur naar Koffietijd!

Voedingsmythes ontkracht

Wat is de echte waarheid over voeding?

We zien door de bomen het bos niet meer op het gebied van gezonde voeding. Er worden allerlei uitspraken gedaan door bloggers, insituten, onderzoeken en dergelijke, maar wat is nu waar en wat is slechts een mythe?

Voedselobsessie in Nederland

Je hebt het vast niet gemist: onlangs maakte de Nederlandse media ‘gehakt’ van voedingsblog The Green Happiness, die de Schijf van Vijf als een ongezonde eetstijl propageerde. Sinsdien liggen veel meer diëtisten en self-claimed ‘voedingsdeskundigen’ onder vuur en zijn we allemaal opzoek naar de échte waarheid. Toch gaan veel Nederlanders nog altijd mee met verschillende voedselobsessies die overwaaien uit Amerika.

Voedingscentrum vs foodbloggers
Foodbloggers zeggen bak in roomboter, Voedingscentrum adviseert producten met onverzadigde vetten zoals olijfolie. Nieuwe vetten als ghee, kokosolie en roomboter worden door deze bloggers omarmt. Er lijkt ook wel een misverstand te zijn tussen voedselautoriteiten en zogenaamde foodies. Het grote gevaar is dat de genuanceerde boodschap van de wetenschap wordt misbruikt door de voedingsindustrie en de media.

Benieuwd? Bekijk het fragment hierboven waarin Astrid Postma-Smeets – voedingsexpert – en Ellen Kampman – hoogleraar voeding – ons alles vertellen over voeding.

Gezond volgens de Schijf van Vijf!

Eet jij iedere dag genoeg groente?

De aankomende week gaan we het hebben over de Schijf van Vijf én het eten van meer groente. De Schijf van Vijf adviseert volwassenen elke dag 250 gram groente te eten. Dat hoeft natuurlijk niet allemaal in één keer tegelijk, dat kun je prima over de dag verdelen. Hóe kunnen we er nu voor zorgen dat we meer groente binnenkrijgen? Lees het hier!

Wat te doen?
Kortgezegd zijn de belangrijkste acties die je kunt ondernemen:
• Als je al groente eet, bijvoorbeeld tijdens je avondmaaltijd, neem er dan gewoon meer van of ga voor 2 of meer verschillende groenten.
• Denk aan andere eetmomenten: groente kan ook bij de lunch (doe bijvoorbeeld een plakje komkommer of tomaat op brood of neem een bakje salade) of als tussendoor (bijvoorbeeld kleine tomaatjes, stukjes paprika en komkommer! Het helpt je ook nog eens je restjes te benutten!

Alvast tips? Bekijk het hier!

Hoeveel?
Hoeveel moet ik nu eigenlijk eten? Hoe ziet bijvoorbeeld een portie van 50 gram eruit? Dat blijkt toch nog aardig lastig in de schatten. Daarom heeft Het Voedingscentrum De Groentemeter! ontwikkeld. Deze tool geeft inzicht in hoeveel groente je hebt gegeten op een dag, alle momenten opgeteld. Daarop krijg je feedback en tips!

Hoe werkt het?
Bij aanvang zie je een scherm met 5 lege vakjes (50 gram, 100 gram tot en met 250 gram). Je geeft aan welke groente je hebt gegeten (uit een lijst), hoeveel porties van 50 gram (die 50 gram van die specifieke groente zie je in beeld) en op welk moment (ontbijt, lunch, avondeten en tussendoor) . Afhankelijk van het aantal opgegeven porties worden de vakjes ‘gevuld’. Je kunt vervolgens ook voor andere groentesoorten deze stappen doorlopen. Als je klaar bent, krijg je aan de hand van het aantal gevulde vakjes een goed beeld van welke en hoeveel groente je op welke momenten van die dag gegeten hebt. Vervolgens krijg je een paar tips ter verhoging van de consumptie. Benieuwd? Neem hier een kijkje!

Wil jij weten hoeveel groente jij dagelijks eet? Neem een kijkje bij Groentemeter! of lees meer over gezond eten met de Schijf van Vijf!

Meer weten over gezond eten volgens de Schijf van Vijf? Bekijk het filmpje hieronder:

 

Etiketten lezen

De etiketten van je producten lezen… Doe jij het weleens?

Als je gezond wil eten volgens de Schijf van Vijf, wil je ook gezondere producten kiezen. Het etikel kan je daarbij helpen! Woensdag meer over etiketten lezen in de uitzending! 

Je kunt al een gezondere keuze maken simpelweg door etiketten van producten te vergelijken. Pak twee producten in dezelfde voedingsmiddelencategorie eens uit het schap en kijk eens naar het etiket op de achterkant. Op basis van wat je leest, kun je gemakkelijk bepalen welk product gezonder is!

Verkooptrucjes
Mooie kreten, fris uitziende verpakkingen en mooie praatjes verkopen beter. Fabrikanten zetten deze middelen dan ook maar wat graag in. Ze kunnen jou als consument echter wel op het verkeerde been zetten. Wat je ziet en leest op de voorkant van de verpakking, hoeft niet altijd te kloppen. Door de verkooptrucjes te herkennen, wapen je jezelf beter en zorg je ervoor dat je een gezondere keuze maakt! Laat je niet foppen door wat op de voorzijde staat aan claims en afbeeldingen, maar kijk eens naar de voedingswaardetabel. Of je nu minder calorieën, verzadigd vet en zout wil eten, of juist meer vezels: de informatie op het etiket geeft je een goede houvast. Vergelijk de etiketten en je kunt al snel een betere keuze maken!

Wil je meer weten over etiketten lezen en weten hoe je een betere keuze kunt maken? Kijk dan eens hier en lees hier hoe je je niet laat foppen!

Meer weten? Kijk eens op onze Schijf van Vijf pagina!

 

Een gezonde schoolkantine

Willen we dat jongeren gezond leven, dan zal er op school gezond eten en drinken moeten zijn!

In kantines worden nog niet altijd gezonde keuzes aangeboden, waardoor leerlingen verleid worden tot ongezonde keuzes. Willen we dat jongeren gezond(er) leven, dan zal er bij hen op school gezond eten en drinken moeten zijn…Donderdag alles over een gezonde schoolkantine in de uitzending!

Gezonde keuze
De manier waarop je eten aanbiedt en wát je aanbiedt heeft áltijd effect op de keuzes van anderen. Aanbod bepaalt vraag. Dat geldt óók op middelbare scholen. Ervaren dat gezond eten lekker en heel gewoon is, helpt jongeren een gezond eetpatroon te ontwikkelen. Scholen kunnen hun kantine zo inrichten dat leerlingen en studenten een duwtje in de goede richting krijgen. Namelijk met een hoofdrol voor gezonde producten en ook een uitstraling die een gezonde keuze vanzelfsprekend maakt. Veel scholen werken daarom al aan een kantine waarin het gezonde aanbod de makkelijke keuze is. De Richtlijnen Gezondere Kantines helpen daarbij.

Het Voedingscentrum helpt scholen toe te werken naar een gezonde kantine. Dit doen zij door het geven van praktische tips. Wil je meer weten over dit onderzoek? Kijk dan hier! Meer weten over een gezonde kantine? Je leest het hier!

Meer weten? Kijk op onze Schijf van Vijf pagina! 

Terug naar boven