Iedere werkdag om 10:00 en 17:00 uur

Boeken

De Nationale Voorleesdagen en het Nationale Voorleesontbijt
Op woensdag 23 januari vindt het Nationale Voorleesontbijt plaats, waarmee de Nationale Voorleesdagen 2019 worden ingeluid.

Van 23 januari tot en met 2 februari vinden de Nationale Voorleesdagen 2019 plaats. De Voorleesdagen bestaan sinds 2004 en zijn een initiatief van Stichting Lezen, georganiseerd door de Stichting CPNB. Tijdens deze jaarlijkse campagne is het doel ouders te stimuleren om voor te lezen aan kinderen die zelf nog niet kunnen lezen. De Nationale Voorleesdagen worden ingeluid met het Nationale Voorleesontbijt. Tijdens dit ontbijt leest een groep bekende Nederlanders voor aan kinderen, om zo te laten zien dat zij voorlezen belangrijk vinden.  Op woensdag 23 januari organiseert BookSpot een voorleesontbijt op de Kamperfoelieschool in Huizen, waar Susan Smit komt voorlezen. En behalve een lekker ontbijt krijgen de kinderen daar ook een boek cadeau van BookSpot

Wil jij ook graag (meer) voorlezen aan (je) kinderen? We hebben wat tips voor je op een rijtje gezet:

  • Kinderen willen verhalen vaak eindeloos vaak horen en vinden het steeds opnieuw prachtig. Bij de eerste keer lezen zijn ze geboeid, de tweede keer is het een feest der herkenning en bij de volgende keren krijgen ze oog voor detail en ontdekken ze steeds weer iets nieuws in de plaatjes.
  • Een dagelijks voorleesritueel zorgt ervoor dat een kind vertrouwd raakt met het voorlezen. Lees voor op een vertrouwd moment of op een knusse plek met een knuffel of kussen erbij en met zo weinig mogelijk kans op afleiding. Voorleestijd is de tijd waarin je samen kunt kijken, luisteren, praten en lachen.
  • Lees langzaam voor, articuleer goed en kijk je kind tijdens het voorlezen regelmatig aan. Het is niet nodig om je extra in te spannen en met verschillende stemmetjes voor te lezen. Zeker bij peuters is dat nog niet zo aan de orde.
  • Een boek mag eigenlijk nét een beetje te moeilijk zijn. Als je het meerdere keren voorleest en je praat samen over het verhaal, heb je de meeste kans dat je kind door een boek geboeid wordt.
  • Vraag tijdens het voorlezen aan je kind hoe het verhaal verder zou kunnen gaan. Door dit te vragen denken kinderen goed na en hierdoor leren ze in hun dagelijks leven ook beter om naar oplossingen te zoeken voor problemen.
  • Wanneer er moeilijke woorden in een boek staan, worden deze in de context van het verhaal vaak wel duidelijk. Zo niet, dan kun je jouw kind helpen om het nieuwe woord te leren door een plaatje aan te wijzen, een voorbeeld te geven of een vervangend woord te gebruiken. Achteraf kun je het moeilijke woord er ook weer bijhalen. Zo onthoudt je kind het woord beter en dit helpt weer bij de ontwikkeling van het taalgebruik.
  • Geef je kind de gelegenheid om iets te zeggen als je het verhaal voorleest. Het gaat erom dat je kind praat, dus alle opmerkingen over het verhaal zijn goed. Door mee te praten vanuit zijn of haar eigen ervaring over het verhaal blijft het kind betrokken bij het verhaal.
  • Lees de titel van het boek voor en praat met je kind over de voorkant. Maak het nieuwsgierig naar het verhaal. Als je de kaft samen bekijkt kun je samen bedenken waar het boek over zou kunnen gaan.
Copyright 2017 Talpa Producties BV | Gebruiksvoorwaarden | Spelvoorwaarden | Privacy Policy | Cookie Policy | All Rights Reserved
Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Hier vragen we eenmalig je toestemming voor. Bekijk de onderstaande cookie policy voor meer informatie.
Ja, ik ga akkoord met het gebruik van cookies op deze site.