Begin je dag goed met deze 5 ochtend tips!

Wakker worden door de zon, de vogeltjes die gezellig buiten fluiten en heerlijk rustig je dag beginnen. Dat willen we allemaal wel maar dat lukt niet altijd. We schrikken wakker door een hard en irritant geluid van onze wekker, onze telefoon staat vol met werkmeldingen en zo beginnen we de dag meteen gestrest. Weten hoe dat anders kan? Slaapcoach Mark Schadenberg heeft dé tips voor een fijn begin van je dag.

1. Stop met snoozen!

Om je dag fijn en relaxed te beginnen moeten we als eerste afleren om de wekker te snoozen. Wakker worden van je wekker verstoort je slaap sowieso al maar met snoozen maak je dat nóg erger. Het slapen tussen je snoozemomenten helpt eigenlijk niks. De kwaliteit van je slaap gaat alleen maar achteruit en het gaat ten koste van je brein. Je kan beter je wekker later zetten dan elke tien minuten op snooze te drukken. Zo zorg je ervoor dat je lichaam niet elke tien minuten een stressmoment ervaart.  

2. Begin met relaxen

Naast snoozen is haast in de ochtend echt een no-go. Hoe haastiger je de dag begint hoe slechter je ‘s avonds ook weer slaapt. Bouw gedurende de dag meer rust op. Hierdoor ben je de rest van de dag wat rustiger en zit je beter in je vel. Check niet meteen al je sociale media en begin de dag niet met te veel koffie. Zo zorg je ervoor dat je geen extra stress opbouwt en je je gedurende de dag uitgeruster voelt.

3. Opstaan doe je zo

Pak dus niet meteen je telefoon, maar kijk even om je heen als je net wakker bent. Maar, blijf niet te lang in je liggen. Je mag best een keertje een uurtje uitslapen, maar de hele ochtend doelloos in bed liggen verstoort je energielevel.   

Daarna is het belangrijk om zonlicht absorberen. Dat kan buiten of met een daglichtlamp. Vervolgens is het altijd fijn om even een korte bewegingsoefening doen, bijvoorbeeld een minuutje squatten of een rondje wandelen met de hond. Daarna kan je lekker wat eten en rustig je dag in gaan. Zorg er wel voor dat je echt een goed voedzaam ontbijt hebt, dit zorgt ervoor dat je je de rest van de dag lekker energiek voelt.  

4. Goedemorgen zonnestraaltje!

Wakker worden met het zonlicht is nou eenmaal de beste manier om wakker te worden. Dit is namelijk al eeuwenlang onze natuurlijke wekker. Je lichaam zit vol met ‘lichtsensoren’. Wanneer het buiten licht wordt, word je vanzelf wakker. Alleen, in de winter wordt het natuurlijk veel later licht waardoor je je kan verslapen en in de zomer kan je weer te vroeg wakker worden omdat het eerder licht wordt.

Als het hele jaar lekker wakker wil worden met het licht, probeer eens de Philips Sleep & Wake-up Light. De light bootst als het ware de zonsopkomst na. Wanneer de light aangaat word je melatonine langzaam afgebouwd. Je gaat op deze manier van je REM-slaap, naar je lichte slaap, naar wakker worden. Daarnaast maakt de light natuurlijke wekgeluiden, zoals bijvoorbeeld fluitende vogels, nog een signaal dat ons lichaam herkent als een cue om wakker te worden.  

De Wake-Up Light zorgt dus voor energiekere ontwaking dan bij een wekker, waardoor je makkelijker uit bed komt en relaxed de dag in gaat. 

5. Weekend is voor uitslapen, toch?

Eigenlijk niet. Je kan best een uurtje uitslapen maar je kan niet je gemiste slaap inhalen in het weekend. Als je dit doet, dan verstoor je je ‘biologische klok’. Wakker worden op dezelfde tijd als doordeweeks is misschien wel vroeg maar dan ben je wel alert en fris de rest van de dag.   

Ga na je slaap naar buiten want daar krijgt je lichaam energie van. Lekker met je snoet in de zon, daar krijg je energie van om leuke dingen te doen. Hoe lekker het ook is, ga niet je hele weekend in je pyjama in huis hangen. Je hebt dan misschien wel een rustig weekend, maar je bent niet opgeladen voor een nieuwe werkweek.  

Probeer dit eens!

Kijk eens kritisch naar hoe je wakker wordt en kijk ook naar de gevolgen van wakker worden. Voel je je suf? Duf? Schrijf dit allemaal op en kijk waar je je kan verbeteren. Zet ook een ochtend routine op. Je dag dus rustig starten, veel daglicht, bewegen en een volledig ontbijt nemen.