Artikelen

Tips om een zomertijdkater tegen te gaan

De zomertijd gaat komende zondag weer in en daar kan onze nachtrust best ontregeld door raken.

Na de zeer geslaagde Beter Slapen met Koffietijd-maand, met onze partners Philips en Beter Bed, hebben we het daarom weer over slapen met onze gezondheidsdeskundige Hetty. Want hoe gaan we zo'n zomertijdkater nou tegen?

Een verstoring in onze klok

Waarom de zomertijd nou zo'n effect heeft op onze biologische klok? Dat heeft te maken met een tijdelijke, kleine verstoring in je biologische klok. Die biologische klok stuurt allerlei processen in je lichaam aan en volgt een ritme van 24 uur. Wanneer er in dat ritme van 24 uur één uurtje verschuift is je biologische klok als het ware even van slag en moet bijstellen. Je zou het kunnen zien als een mini jetlag. De een heeft er meer last van dan de ander. Vaak slaap je even een paar nachtjes wat minder. Je biologische klok kan je wel helpen snel weer bij te stellen door met een mooi woord te kijken naar zeitgebers. Die zeitgebers zijn externe factoren die je biologische klok beïnvloeden.

Meteen eten en bewegen!

Voorbeelden van die zeigebers zijn licht, maar ook eten, beweging en sociale contacten. Als we eten geeft dat ons lichaam ook een signaal dat het dag is-, dat is een evolutionair ritme dat in ons zit. Als je moeite hebt met het slapen zelf, is het beter om niet al te laat meer te eten. En als je dus met zo'n zomertijdkater wakker wordt, kun je eigenlijk het beste zo snel mogelijk gaan eten. Bewegen trouwens ook. Doe bijvoorbeeld na het opstaan meteen een paar jumping jacks. Een korte work-out geeft je lichaam een soort natuurlijk cafeïne shot om met gezonde energie je dag te beginnen.

Even bijkletsen

Onze biologische klok reageert ook op de interacties die we gedurende dag allemaal hebben. We zijn natuurlijk sociale “dieren” en socializen is voor ons lichaam ook een signaal dat het dag is, dat we actief zijn. Even bellen met een vriendin of kletsen met je partner is dan ook heel waardevol voor je stemming en ritme. Het kan je dag in de opstartfase een hele fijne boost geven.

Licht aan of uit?

Zonlicht is eigenlijk de bekendste zeitgeber. Als de zon opkomt gaat je lichaam meer cortisol aanmaken en word je wakker. Als het 's avonds donker wordt, gaat de melatonineproductie juist omhoog waardoor je slaperig wordt. Weet je van jezelf dat je tijdens die overgang van winter- naar zomertijd last hebt van een mini-jetlag, speel dan met het licht. Dim het 's avonds op tijd en zoek in de ochtend juist het daglicht op om makkelijker te ontwaken en je biologische klok te boosten. Dat kun je bijvoorbeeld ook doen met behulp van een Sleep & Wake-up Light.

Winterwissel

Je wil natuurlijk zo lekker mogelijk in bed liggen. We hadden het in de Beter Slapen-maand al over de juiste slaapspullen; dus een goed kussen, fijn dekbed en een passend matras. Dat blijft altijd belangrijk. De temperaturen zijn nu natuurlijk ook weer aan het veranderen dus rond deze tijd kan het bijvoorbeeld een goede zijn is om je winterdekbed om te wisselen naar een lichter, koeler dekbed voor de lente.

Kinderkater

Ja bij kinderen zie je dat ritme van de biologische klok heel duidelijk. Ze worden vaak op exact hetzelfde tijdstip wakker en één uurtje verzetten kan dan ook nogal wat gedoe opleveren. Het kan helpen om 4 dagen voor de zomertijd in gaat, ze elke dag een kwartiertje eerder naar bed te brengen, zodat als de klok verzet is ze met de nieuwe tijd gelijklopen. En dan maar hopen dat het werkt want met kinderen weet je het maar nooit!

Meer weten? 

Wil je de tips nog eens rustig bekijken? Kijk dan deze video hieronder. Meer vragen? Praat dan mee via onze Facebookpagina.