Gezondheid

Minder snacken, hoe doe je dat?

We maken ons er allemaal weleens schuldig aan: snoepen. Zolang dit binnen de perken blijft, moet het af en toe natuurlijk gewoon kunnen. Maar, soms wil je even wat gezonder gaan leven of wil je een paar kilo afvallen. Dan kun je er beter voor kiezen om de snoepjes en koekjes te laten staan. Helaas lukt dit niet altijd, en behoud je steeds maar de drang om te snacken. Hoe komt dat?

Karin stuurde ons de volgende vraag: “Hi Hetty, ik wil graag afvallen en probeer niet te snacken maar elke keer ga ik toch voor de bijl omdat ik dan zo’n trek heb. Hoe kan ik zorgen dat ik minder snack?”  

Natuurlijk is niemand minder dan Hetty Crèvecoeur, van Krachtvoer voor Vrouwen, de perfecte persoon om deze vraag voor ons te beantwoorden.  

Waar komt die honger vandaan?

Als je minder wil snacken, is het goed om te weten hoe hongergevoelens ontstaan. Deze worden namelijk getriggerd door verschillende hormonen, zoals Grheline en Leptine. Ghreline wordt aangemaakt in je maagwand en komt op gang zodra je maag leeg is. Het hormoon reist via je bloedbaan naar je hersenen en geeft daar een signaal af dat het tijd is om te eten. Het gevolg? Je maag gaat knorren en je krijgt zin in eten.  

De aanmaak van Ghreline stopt weer zodra je maag gevuld is. Tegelijkertijd beginnen je vetcellen met het produceren van Leptine, het hormoon dat ons juist een verzadigd gevoel geeft. Ook deze geeft weer een signaal af aan je hersenen, zodat je weet wanneer je verzadigd bent. Beide hormonen zijn dus erg belangrijk, omdat ze ervoor zorgen dat je niet te veel en ook niet te weinig voedsel binnenkrijgt.  

Weg met dat hongergevoel!

Nu hebben we allemaal weleens het probleem dat we het gevoel hebben maar niet verzadigd te raken. Hoe dat probleem ontstaat? Snacken! Met name door producten zonder vezels, of juist met veel suiker of geraffineerde koolhydraten. Hierdoor raken de aanmaak van Ghreline en Leptine uit balans, met alle gevolgen van dien. Er zijn nog meer factoren die een negatieve invloed kunnen hebben op het hormoon Ghreline, namelijk: stress, slaaptekort en onregelmatige eettijden. Tijd om de touwtjes weer stevig in handen te nemen en je hongergevoel onder controle te krijgen met de volgende tips.   

 

LEES OOK
Wat te doen bij hoesten?

 

Tip 1: Zorg voor een vol gevoel met eiwitten

Het is algemeen bekend dat je beter niet al te koolhydraatrijk kunt eten als je wil afvallen. Het is veel beter om meer eiwitten te consumeren, want deze blijven langer in je maag zitten. Dit resulteert in het feit dat er minder Ghreline wordt aangemaakt, en dat willen we! Ontbijt in de ochtend met voldoende eiwitten en je zult merken dat je door de hele dag minder honger hebt. Kook bijvoorbeeld ook een lekker eitje, of neem een bakje yoghurt. Wat heel lekker en gezond is, zijn smoothies. Maak deze met fruit en voeg wat extra eiwitpoeder toe.        

Tip 2: Eet af en toe wat meer  

We weten allemaal dat diëten erg lastig kan zijn. Als je heel streng dieet kun je weliswaar in korte tijd veel vetcellen verliezen, maar het heeft ook een nadeel. Want laat je nou net die vetcellen nodig hebben om het verzadigingshormoon Leptine aan te maken. Dat is ook meteen de reden waarom veel mensen het diëten niet volhouden: er is geen Leptine die een seintje aan je hersenen geeft dat je genoeg hebt gegeten. Streng lijnen is sowieso niet aan te raden, maar als je toch wat kilo’s wil afvallen: eet dan om de drie dagen een dag meer calorieën. Dit gaat er voor zorgen dat er meer Leptine wordt aangemaakt, waardoor je trek vermindert!  

Tip 3: Minder snacken? Meer slapen!  

Een goede nachtrust is van belang om niet te veel van het vervelende honger-hormoon Ghreline aan te maken. Stap dus, indien mogelijk, lekker vroeg je bed in, want niemand heeft zin in een snackaanval na een korte nachtrust. Het is zo dat je na te weinig slaapuren direct meer zin in suiker en zoetigheid krijgt. Dit komt omdat je lichaam op zoek is naar energie om de moeheid te verdrijven. Wat kunnen we concluderen? Wil je afvallen, zorg dan voor voldoende nachtrust, want dit zal je helpen om je zin in snacken te verminderen.