Acties

Ga eens voor de jackfruit!

Jackfruit duikt ineens overal op als vleesvervanger op menukaarten van hippe restaurants. Maar wat is het en hoe maak je het klaar?

Oorspronkelijk komt de jackfruit uit India en hangt aan een boom. De vrucht kan maarliefst 55 kilo wegen. Vanbuiten is de jackfruit groen, maar van binnen knalgeel. Het is ook wel te vergelijken met de vrucht 'durian'. Alleen heeft durian een stekelige schil en de jackfruit een bobbelige. Bovendien is de geur van durian écht niet te harden en jackfruit ruik je (gelukkig) nauwelijks. 

 

Gewoon in de supermarkt

En rijpe jackfruit smaakt zoet. Je haalt 'm bij de Toko en je kunt het vervolgens verwerken in zoete gerechten. De jonge jackfruit is heel neutraal van smaak en heeft een vlezige structuur. Daarom kun je de jonge jackfruit goed gebruiken als vleesvervanger. Haal dan dus altijd voor de jonge jackfruit. Ook makkelijk: de jonge jackfruit koop je tegenwoordig gewoon in de supermarkt, in blik!

 

Geen smaak


Sommigen vinden dat jonge jackfruit nergens naar smaakt, maar dat is aan de andere kant natuurlijk ook een voordeel. Het neemt makkelijk smaken op waardoor je ze goed kunt marineren of in curry's en stoofgerechten gebruiken. Een vrucht met veel opties dus! 

 

De beste bereiding


Als je jackfruit gaat bereiden is het belangrijk om deze eerst altijd goed uit te lekken en af te spoelen met water. Het kan zijn dat er nog een zure smaak aanzit en dat is natuurlijk minder lekker. Het vocht kan je uit het vruchtlees knijpen en vervolgens kan je hier met je handen het vruchtvlees ervanaf plukken en trekken, zoals je ook bij pulled chicken of pulled pork zou doen. De harde stukken kun je weggooien. De pitten kán je wel eten, maar zou je ook kunnen weglaten. Nog een optie: de jackfruit heel laten, raspen of zelfs pureren met nog meer smaakmakers. Maar de meest bekende bereiding is toch wel op deze manier. 

 

Rijk aan vezels


Jackfruit is rijk aan vitamine C en vezels, maar kun je qua voedingswaarden niet vervangen als een vleesvervanger. Het bevat namelijk minder eiwitten en ijzer en geen vitamine B12. Dit kun je heel makkelijk oplossen door bonen of peulvruchten toe te voegen aan je gerecht. Veel succes en vooral: eetsmakelijk!