Gezondheid

De leukste jaren moeten nog komen!

Wanneer je 50 wordt gaan er een heleboel dingen veranderen in je lichaam. Dit geldt ook voor de twee belangrijkste organen: de hersenen én het hart. Wat verandert er precies en hoe word je gezond ouder?

Veranderingen

In de hersenen treden veel veranderingen op. Over het algemeen is het zo dat de hersenen achteruitgaan naarmate je ouder wordt. Je wordt vergeetachtiger en sommige dingen gaan je minder gemakkelijk af. Toch treden er ook positieve veranderingen op. Uit onderzoek blijkt namelijk dat het leven leuker wordt, negatieve gebeurtenissen gaan een minder grote rol spelen. Dingen die heel groot voelden toen je jonger was, worden kleiner en hierdoor word je milder.

De overgang

Je hormonen veranderen ook rond je vijftigste en je raakt in de overgang. Na veel inspanning of een stressvolle dag kan het zijn dat je pijn tussen je schouderbladen voelt, het gevoel hebt alsof je bh te strak zit of dat je niet goed kunt doorzuchten. Dit kan komen door het dalen van de oestrogeenspiegel. Oestrogeen zorgt ervoor dat je hart en de bloedvaten goed blijven werken. Wanneer de oestrogeenspiegel daalt, krijg je een hogere bloeddruk en een hoger cholesterol. Ook kan aderverkalking optreden.

 

LEES OOK
Slechts 56% van de vrouwen doet een uitstrijkje

 

Ken je getallen

Niet al deze veranderingen zijn dus gunstig. Nu we dit weten, kunnen we kijken naar wat we kunnen doen om gezond ouder te worden. Ten eerste is het erg belangrijk om je getallen te kennen. Het gaat dan om de waarden van je BMI, gewicht, bloeddruk, cholesterol en glucose. Wanneer je deze bijhoudt, weet je waar je staat en kun je veranderingen vroegtijdig zien.

Kruiswoordpuzzels

Doe iets wat uitdagend is en je moeite kost. Een goede manier om je hersenen te trainen is door het doen van kruiswoordpuzzels. Hier kun je jezelf ook heel erg mee uitdagen. Maak eens een puzzel van vier sterren in plaats van twee. Dit lijkt misschien te moeilijk, maar juist daarom moet je voor die vier sterren gaan.

Beweging

De allerbelangrijkste tip om gezond ouder te worden is in beweging blijven. Dit heeft zowel een goede invloed op de hersenen als op het hart. Een half uur per dag bewegen is nu extra belangrijk. Sta eens een half uurtje eerder op om een wandeling te maken of pak je yogamatje erbij om de spieren wat losser te maken. Wel is het belangrijk om ook te zorgen dat je spier- en botmassa op pijl blijft. Je benen zijn natuurlijk hard aan het werk tijdens het wandelen, maar vergeet ook niet om eens oefeningen voor je armen te doen. Je kunt dit ook samen doen. Sociale interactie is belangrijk voor een lang en gezond leven.