Gezondheid

Met een positief brein het nieuwe jaar in

Positief denken kun je leren, net als negatief denken overigens. Maar na alle negatieve gebeurtenissen van het afgelopen jaar kunnen wij én ons brein wel wat positiviteit gebruiken.

Maar hoe werkt dat dan precies? Neuropsycholoog Margriet Sitskoorn schreef er een boek over: ‘Het 50+ Brein’. Ze kan precies uitleggen hoe ons brein werkt én omgaat met positieve gedachten en hoe je ervoor kunt zorgen dat deze ideeën je steeds makkelijker afgaan.

Neuroplasticiteit van de hersenen

Kort gezegd heet het veranderen van je brein om jezelf (positief) te ontwikkelen: neuroplasticiteit. Met neuroplasticiteit wordt zowel de aanmaak van nieuwe hersencellen (neuronen) als de aanmaak van nieuwe verbindingen tussen deze neuronen bedoeld. Die netwerken zijn belangrijk. Er zijn verschillende netwerken die voor emoties en vaardigheden zorgen.

Diep in het brein zit de korte termijn. Dit bestuurt het genot dat geprikkeld wordt door eten, seks, aandacht. Het andere netwerk zit voor in de hersenen en gaat juist over welzijn en geluk op de lange termijn. In het nieuwe jaar maak je vaak voornemens die goed zijn voor je welzijn, dus het lange termijn deel (gezonder eten, meer bewegen). Terwijl de korte termijn (lekkere roze koek) meteen een bevredigend gevoel geeft. Je moet er dus voor zorgen dat er een balans is tussen die twee.

Je brein trainen

Het lange termijn deel is dus belangrijk om echt positieve veranderingen te weeg te brengen. Maar hoe zorg je ervoor dat het lange termijn deel van de hersen wordt gestimuleerd? Hoe je bent, denkt, voelt én ontwikkelt, is altijd afhankelijk van je genen en je omgeving. Dat klinkt alsof positiviteit al helemaal is vastgelegd. Maar niets is minder waar. Positief denken kun je trainen. Denk bijvoorbeeld aan iedere avond bewust bedenken wat goed was vandaag.

Met andere woorden: jezelf dwingen om positieve gedachten te planten in je brein. Maar je kunt ook kijken naar wat je kunt, wat je wil en wat je moet. Lijstjes maken kan hierbij helpen. Het structureert je gedachten en maakt zakelijk inzichtelijk én overzichtelijk. Dat is heel positief. Ook laat het je meteen zien wat je belangrijk vindt en waar je de meeste tijd aan besteedt. Voor sommige mensen even schrikken, maar dat kan een positieve verandering met zich meebrengen.

Ouder wordend brein

Veel mensen denken dat een ouder wordend brein langzaamaan achteruit gaat. Maar steeds duidelijker wordt het dat een 50+ brein ook steeds beter in staat is om te veranderen en zich juist te ontwikkelen. Dit geldt ook voor de vaardigheden die hierbij horen. Je bent niet zo makkelijk van streek te maken. Je kunt beter relativeren. Je voelt je vrijer. Er zijn ook minder verplichtingen op latere leeftijd. Dit komt omdat de kinderen het huis uit zijn, of omdat je minder financiële zorgen hebt.

Je kunt je leven op een nieuwe, positieve manier inrichten. Magriet Sitskoorn schreef er zelfs een heel boek over: ‘Het 50+ brein’. Hierin beschrijft ze hoe je hersenen werken én hoe je het brein traint om positief te denken.