Artikelen

Hoe Het Rode Kruis ons door de coronacrisis sleept

Het Rode Kruis treedt altijd snel en adequaat op in tijden van een crisis. Zo ook tijdens de huidige coronacrisis. Sinds het begin van de epidemie in maart 2020 biedt het Rode Kruis extra hulp op verschillende vlakken in Nederland en de Caribische eilanden.

Met 17.500 volledig getrainde vrijwilligers en meer dan 90.000 ‘Ready-to-Helpers' ondersteunen ze de zorgsector én helpen ze de meest kwetsbare mensen in onze samenleving. Iris van Deinse, woordvoerder van het Rode Kruis schoof aan bij Koffietijd om ons alles te vertellen over de onmisbare coronahulpverlening.

Kwetsbaren

De organisatie ondersteunt onder andere de zorgsector door niet-medische taken, zoals het bemensen van een callcenter of het verzorgen van ziekenvervoer, over te nemen. Ook geven ze praktische hulp aan mensen die getroffen zijn door het coronavirus, zoals het bieden van een luisterend oor via een hulplijn, het geven van voedselhulp en het verlenen van onderdak. Hierbij heeft de organisatie zoals altijd de focus op de meest kwetsbare mensen in onze samenleving.

Over Het Rode Kruis

Het Rode Kruis biedt hulp aan mensen in nood. Dichtbij, als je blaren loopt bij de Vierdaagse of als je in glas bent gaan staan bij een festival, maar ook ver weg. Mensen die dierbaren zijn kwijtgeraakt toen ze op de vlucht sloegen voor geweld in hun dorp, of wiens huis is weggevaagd door een modderstroom zoals in Limburg vorig jaar. Het Rode Kruis staat voor hen klaar. Met het grootste vrijwillige hulpverlenersnetwerk ter wereld is het Rode Kruis werkzaam in 191 landen. Zo is er altijd iemand in de buurt om te helpen als het nodig is.


Het Rode Kruis wordt jaarlijks ondersteund door een bijdrage van de Nationale Postcode Loterij, die onlangs nog een extra steunbedrag van 8 miljoen euro heeft gegeven.