Beauty

Rimpels verminderen met face-yoga

Het is algemeen bekend dat het beoefenen van yoga een positieve invloed heeft op ons lichaam. Maar, tegenwoordig beoefenen we yoga niet alleen meer met ons lichaam, maar ook met ons gezicht. Hiermee kun je namelijk óók je gezicht in goede conditie houden. Het voorkomt rimpels en zorgt voor een soepel en strak huidje. Yes, daar houden we van!

Beauty-expert Maaike Doorsteen, van Furrow.nl, leert ons hoe we de spieren in ons gezicht soepel kunnen houden met behulp van face-yoga. Want, ook zonder professionele behandelingen kun je rimpels in je gezicht voorkomen. En dat is fijn, vooral nu we niet de mogelijkheid hebben om de schoonheidssalon te bezoeken. Face-yoga kun je gewoon lekker thuis doen, wanneer het jou uitkomt.  

We gaan een paar gezichtsoefeningen doornemen, maar voordat je daaraan begint is het altijd belangrijk om je gezicht te reinigen én ervoor te zorgen dat je handen schoon zijn.  Rimpelvrij voorhoofd We werken van boven naar beneden - te beginnen bij het voorhoofd. Dit is een hele makkelijke oefening. Zet de vingers van beide handen op je voorhoofd en strijk ze naar buiten. Hiermee haal je de spanning uit je voorhoofd en het werkt ook tegen je fronsrimpels. Je zult merken dat je voorhoofd meteen een stuk relaxter voelt.  

Bye-bye wallen 

Vervolgens gaan we een stukje naar beneden voor oefening 2: de wallen. Het vocht onder onze ogen willen we afvoeren, maar daarvoor moeten we eerst onze lymfeklieren (bij je oor) activeren. Druk/wrijf hier eerst aan aantal keer op, van boven naar beneden. Daarna zet je je duim op je jukbeen en dan masseer je vanaf je neus van binnen naar buiten. Onder je vochtwal masseren dus. Op deze manier duw je het vocht naar buiten en wordt het afgevoerd door je lymfeklieren bij je oor. Deze oefening kan je met een gezichtsroller uitvoeren, maar het kan ook gewoon met je vingers. 

Neus-lippenplooi verminderen 

Dan gaan we door naar de neus-lippenplooi. De rimpel die van je neus tot naast je mond loopt. Die wordt steeds zichtbaarder met de jaren omdat je vet en vel naar beneden zakt. Ook ontstaat hij door beweging, dus bij deze oefening moet je hem juist niet bewegen. Je moet erin knijpen (wederom een beetje naar buiten trekken). Dit is eigenlijk wel een beetje een bindweefsel-achtige oefening, maar je kunt hem niet echt fout doen, dus geen zorgen.  

Scherpe kaaklijn 

Oefening 4 is voor de kaaklijn! Die gaan we verstrakken door een 'lift-up' te doen. Je masseert je kaaklijn en duwt die omhoog zodat je de verstrakking veroorzaakt. Dit doe je door eigenlijk klauwtjes te maken van je wijsvinger en middelvinger. Wederom van binnen naar buiten! Dit kan overigens ook met een tool, zoals bijvoorbeeld een Gua Sha.  

Zeg ‘nee’ tegen een onderkin 

En last but not least... Iets wat niemand wil: een onderkin. Daar gaan we ook mee aan de slag. Deze oefening ziet er wel een beetje gek uit, want je ziet er een beetje uit als een vis. Hoofd naar achteren, lippen tuiten en dan je mond open en dicht doen. Je voelt de spier in je hals trekken en dat is precies wat je wil!