Gezondheid

5 x vitaal ouder worden, zo doe je dat!

Fysiek en mentaal gezond oud worden, wie wil dat niet? Vanaf vandaag besteden wij daar extra aandacht aan bij Koffietijd. Want 50 is écht wel het nieuwe 30. Alleen dat vitaal ouder worden: hoe doe je dat?

Daarover schoven neuropsycholoog Margriet Sitskoorn en voedingskundige Iris Groenenberg aan in de studio. Ze praten ons bij over de mentale en fysieke aspecten van het ouder worden. 

Ouder worden is vernieuwen

Want mensen zeggen wel eens dat het verval begint op je vijftigste. Maar dat is volgens Margriet onzin. "Onze maatschappij legt heel erg de nadruk op de negatieve kanten van ouder worden, maar ouder worden is ook vernieuwen. Je cellen vernieuwen bijvoorbeeld, maar je herinneringen vernieuwen ook, net als je nieuwe ervaringen. Dat is net zo als in elke andere fase. In een zekere zin begint het juist op veel fronten. Ik ben bijvoorbeeld sterker en krachtiger op veel fronten. Ik ren alleen wat minder hard en mijn geheugen is iets minder dan vroeger. Het is sowieso slecht om aan die stereotyperingen toe te geven. Ze zorgen voor een negatieve impact en kan zelfs leiden tot hart- en vaatziekten."

Vertraag het verouderingsproces

Margiet vertel ons ook wat je kunt doen tégen het verouderen. Eentje om te onthouden dus! De neuropsycholoog heeft een schijf van 5 voor vitaal verouderen gemaakt. Hierbij zijn een aantal dingen belangrijk om het verouderingsproces van je brein te vertragen. Namelijk:

1. Verrijk je omgeving: (dus: het blootstellen aan nieuwe dingen). "Doe wat je altijd hebt willen doen. Ga bijvoorbeeld Arabisch leren, kantklossen of dansen. Ik verdiep me momenteel in moderne kunst. Doe dat! Goed om verval tegen te gaan."

2. Verhoog je hartslag: "Zorg er iedere dag voor dat je hartslag voor een uurtje hoger is dan 100. Ga fietsen, stoeien, boksen. Kijk naar ons lijf, overal scharnieren. Mensen zeggen vaak beweeg een halfuur per dag, maar een halfuur is al bijna niks. Een uur is al bijna niks, dus probeer echt een uur te bewegen."

3. Verbind je: "Wees sociaal actief. Zoek je vrienden op, je familie of doe vrijwilligerswerk. Het maakt niet uit, maar verbind je. Sociale contacten maakt je hersenen sterk."

4. Vermijd ziektes: "Vermijd ernstige langdurige stress."

5. Voed je op de juiste manier: En daar weet voedingskundige Iris weer meer over. "Als je ouder wordt, neemt ook je spiermassa af. Hierdoor heb je minder energie nodig en daarom ook minder eten. Na je 50ste verjaardag adviseren we daarom om wat minder te eten. Dat kan bijvoorbeeld door koolhydraten te minderen. Bijvoorbeeld een boterham minder bij de lunch en een opscheplepel pasta of aardappel minder bij het avondeten. Omdat je minder calorieën nodig hebt, is het extra belangrijk dat je eten voldoende voedingstoffen bevat, zoals eiwit, vitaminen en mineralen. Vitamine D is ook belangrijk. Dat gaat weer botontkalking tegen."