Gezondheid

Etiketten lezen op verpakkingen, wat is gezond en wat niet?

Hoe lees je de etiketten op voedingsmiddelen? Als we gezondere keuzes willen maken, of net dat pondje extra willen afvallen, is het belangrijk om te weten wat je koopt. Dat kan soms knap lastig zijn.

Koffietijd gezondheidsdeskundige Hetty Crèvecoeur, van het vrouwenplatform Krachtvoer voor Vrouwen, kan precies uitleggen waar je op moet letten. Hoe kom je erachter wat er in een product zit? Hoeveel zit er in van bepaalde ingrediënten én hoe weet je of de gezondheidsclaims op een verpakking ook wel écht gezond zijn voor je?

Tip 1: Wat staat bovenaan?

Als we etiketten lezen beginnen we natuurlijk bij het begin. Je kunt er heel makkelijk achter komen welk ingrediënt het meest in een product zit. Dit ingrediënt staat namelijk bovenaan de ingrediëntenlijst. Wat er het minste in zit staat onderaan het lijstje. Dus, begint het overzicht met bijvoorbeeld suiker dan weet je dat er een grote hoeveelheid suiker in het product zit. Zo kun je in één oogopslag zien hoe gezond of ongezond iets is.

Tip 2: Zo herken je suiker

Suiker is niet gewoon suiker. Nee, suiker komt in wel 150 verschillende vormen en maten. Dus terwijl we zoeken naar het woord suiker, kijken we misschien helemaal over alle 'verborgen' suikers heen. Wat dacht je bijvoorbeeld van dextrose, fructose, bietenstroop, fructose-invertsuikerstroop, sacharose en ga zo maar door. De lijst is eindeloos. Let dus goed op welke benamingen je tegenkomt.

Als je bij de cijfertjes ziet dat er een hoog aantal koolhydraten in zit, dan weet je dat er waarschijnlijk veel suikers in zitten. Het staat er ook bij: waarvan suikers...en dan een bepaalde hoeveelheid per 100 gram. Is dat aantal hoog, maar je bent het woord suiker niet in de ingrediëntenlijst tegengekomen? Dan kun je gaan zoeken naar andere woorden. Google het desnoods.

Tip 3: Lange ingrediëntenlijsten

Het klinkt heel logisch maar hoe langer de ingrediëntenlijst hoe groter de kans dat het product veel ongezonde ingrediënten bevat. Want hoe meer spullen je nodig hebt om het te maken, hoe meer het product is bewerkt. Overigens gaat dat natuurlijk niet altijd op, dus blijf vooral ook je gezonde verstand gebruiken. Dat hebben we gelukkig allemaal. De ingrediëntenlijst van een zak chips is namelijk heel kort. Toch is het product écht niet gezond!

Tip 4: Gezondheidsclaims

Ten slotte de vele gezondheidsclaims waar je mee te maken krijgt als je een verpakking in de supermarkt bekijkt. 'Tot wel 90% minder vet!' Prachtig natuurlijk. We krijgen minder vet binnen, dat kan niet anders dan goed zijn voor je. Maar in de meeste gevallen is niets minder waar. Minder vet betekent ook minder smaak. Hoe wordt dat gecompenseerd? Met suiker. Dus zit er heel weinig vet in, let dan goed op de hoeveelheid suiker die eraan toe is gevoegd. 

Stelregel voor het doen van je boodschappen: hoe meer termen je op een verpakking ziet, hoe meer je er vanuit kunt gaan dat ze je iets proberen te verkopen. Het is pure marketing om je over te halen het product te kopen. Maar let dus goed op en lees nog aandachtiger het etiket om te ontdekken wat er écht in zit.

Wil je de tips nog een keer rustig bekijken? Klik hieronder op de video met Hetty.