Gezondheid

De meest gezonde versie van jezelf

Vandaag hebben we het met Hetty, van krachtvoervoorvrouwen.nl, over het nut van vitaminesupplementen. Ook legt ze graag aan ons uit waar we op moeten letten bij het kiezen van zulke producten. Want, alles voor een gezonder leven. En daarom kunnen we juist nu tijdens de wintermaanden de extra vitamines zo goed gebruiken.

Waarom zijn vitamines zo belangrijk? 

Het is ten eerste goed om te weten wat vitamines zou eigenlijk precies zijn. Vitamines en ook mineralen zijn stoffen die in kleine hoeveelheden in onze voeding zitten. Deze zijn belangrijk voor onze groei en ontwikkeling. Je lichaam kan het grootste gedeelte van deze vitamines en mineralen niet zelf aanmaken. Het is dus belangrijk dat je ze met voeding binnenkrijgt, want ze zijn betrokken bij bijna elk proces in je lichaam. Je hebt ze onder andere nodig om energie aan te maken, te zorgen dat je immuunsysteem goed werkt, maar ook bijvoorbeeld voor een gezonde huid en voor je hormonen zijn ze van belang.

Hebben we aanvullende vitamines en mineralen nodig? 

In een ideale wereld haal je natuurlijk netjes al je vitamines uit je voeding. Maar, in de praktijk is dat gewoon heel erg lastig. Bijna niemand eet elke dag braaf 250 gram groente en 2 stuks fruit. En eerlijk gezegd heb je eigenlijk nog veel nodig meer om aan al die vitamines te komen! Daar komt ook nog eens bij dat veel landbouwgrond de afgelopen 50 jaar heel intensief gebruikt wordt, waardoor de kwaliteit van de bodem minder is. Hierdoor bevatten de groenten en fruit die eraf komen minder vitamines en mineralen.

Het is goed om te weten dat er ook omstandigheden zijn waarin je lichaam meer behoefte heeft aan vitamines en mineralen. Dit kan bijvoorbeeld zijn als je veel stress hebt, niet zo gezond leeft of juist intensief sport. Naarmate je ouder wordt neemt de opname van vitamines af en kan ook je huid soms wat lastiger vitamine D aanmaken. Zeker voor vrouwen zo rond de 50 is dit iets om op te letten omdat vitamine D samen met calcium en andere mineralen zorgt voor sterke botten. Ook magnesium, zink en B12 kunnen boven de 50 wat extra aandacht gebruiken.   

Waar moet je op letten bij het uitkiezen van een multivitamine? 

Het is belangrijk dat er in de multivitamine een compleet spectrum aan vitamines en mineralen zit. En dat die vitamines en mineralen goed opgenomen én gebruikt kunnen worden door je lichaam. Daarvoor moeten de mineralen die in de multivitamine zitten in organische gebonden vorm zijn. Dat herken je op de verpakking onder andere aan de toevoegingen achter het mineraal, bijvoorbeeld citraat of gluconaat. En wat betreft de vitamines is het fijn als bepaalde B-vitamines zoals vitamine B6, B12 en foliumzuur er al in hun actieve vorm in zitten. Op deze manier hoeft je lichaam ze zelf niet meer om te zetten. Een voorbeeld van zo’n multivitamine is van VitamineCompleet, die is goed opneembaar en slim gedoseerd. 

Maak nu hieronder gebruik van 10% korting bij VitamineCompleet