Vandaag praten we met Anke over het belang van een goede cover én hoe je deze maakt. Er is in de loop der jaren een hoop veranderd qua cover-regels. Tegenwoordig gaat het steeds meer om diversiteit, iets waar iedereen blij mee is.
We vroegen aan Anke wat nou het belang is van een goede cover. De hoofdredacteur legt aan ons uit dat het eigenlijk een poster voor je merk is. Het is een manier om de aandacht te trekken van je lezers. Een cover is echt je visitekaartje. Een magazine bevat al snel 200 pagina’s, maar je hebt maar 1 bladzijde om mensen te overtuigen het blad te kopen.
Ondertussen is Anke al 15 jaar werkzaam in de bladenwereld. Als iemand dus weet waar ze het over heeft, dan is het Anke wel! Ze weet heel goed waar een goede cover aan moet voldoen, maar in de afgelopen jaren is er een hoop veranderd. Vroeger was het belangrijk dat een model recht de camera in keek, waarbij er links van het model twee of drie kopjes met tekst werden geplaatst en één groot thema rechts. Ook werkte het gebruiken van cijfers op de covers altijd erg goed. Tegenwoordig is dat anders. We willen in deze tijd juist minder, maar wel beter. We krijgen al zoveel te zien door social media en online, dat wat we willen lezen in een blad selectief moet zijn. Alleen het allerbeste krijgt dus een plekje in het blad.
Vroeger stond op de cover de inhoud van het tijdschrift. Het liefst zoveel mogelijk informatie om de lezer te stimuleren het tijdschrift te kopen. Nu zitten de bladen veel meer op statements. Mensen wakker schudden, zodat het onderwerp van gesprek wordt. Tegenwoordig gaat het veel meer om diversiteit, je lezers het gevoel geven dat je er voor hun allemaal bent. De lezers moeten zich kunnen identificeren en dat heeft niet iedereen bij een standaard blond en slank model. Als hoofdredacteur van zo’n groot blad merkt Anke dat ze een hoop invloed heeft. Ze voelt dat de mensen behoefte hebben aan een realistische afspiegeling van de maatschappij. Omdat Anke als hoofdredacteur bepaald wat er op de cover staat, kan zij hier goed op inspelen. Zelf heeft Anke vroeger gestruggeld met haar kledingmaat. Je zag toen alleen maar slanke en lange modellen op de cover staan. Daarom heeft Anke ervoor gekozen om Ashley Graham op één van haar covers te zetten. Het Amerikaanse model is namelijk echt een voorbeeld als het gaat om body positivity.
Wij vinden Anke in ieder geval een pro als het gaat om covers. Laten we daarom eens kijken naar de cover van de laatste editie van ‘Elle’. Daar straalt deze maand de Koreaanse dj Peggy Gou. Mét zonnebril. In de winter. Waarom? “Dit is echt haar statement look. Ik vertrouw dan echt op mijn gevoel en heb hier toch voor gekozen" aldus Anke. Anke volgt haar ondertussen al twee jaar, en ze is een van de meest spraakmakende dj’s van het moment. Ze heeft een hoop positieve reacties ontvangen op het feit dat een Koreaanse vrouw op de cover staat.
We vroegen Anke ten slotte naar haar droomcover. Welk persoon zou ze nog heel graag op haar cover zien en hoe zou het blad er verder uitzien? “Het is mijn ultieme droom om de hele Hadid familie op de cover te krijgen. Want door moeder Yolanda, die gewoon uit Papendrecht komt, zijn haar succesvolle topmodel kinderen gewoon voor de helft hartstikke Nederlands!” aldus Anke. Anke zou dan graag een reeks maken met Bella, Gigi, Yolanda, en zoon Anwar. Ze zou dan gaan voor familiefoto’s van hun in Amsterdam, om hun Nederlandse roots te vieren.