Gezondheid

Tips voor een goede nachtrust die je misschien nog niet eerder hebt gehoord

Een goede nachtrust heeft niet alleen invloed op je lichaam, maar ook op je geest. Je slaapt namelijk om zowel fysiek als mentaal tot rust te komen en om alle indrukken van de dag te verwerken. Goed slapen is daarom extreem belangrijk om weer op te laden en de volgende dag vol nieuwe energie te starten.

Kun je wel wat tips gebruiken om je nachtrust te verbeteren? Ieder mens is natuurlijk anders en heeft andere behoeftes, maar deze tips heb je misschien nog niet eerder gehoord en helpen je om te slapen als een roos!    

Slapen op een wolkje

Dat een goed bed dé basis is voor een goede nachtrust, wist je ongetwijfeld al lang. Uitzoeken en investeren in wat het beste matras is voor jou, is dan ook essentieel. Daarnaast is het goed om je bed zo comfortabel mogelijk te maken.  

Je kussen en dekbed mogen hierin niet achterwege blijven. Maar wil je echt gaan voor het ultieme comfort, het gevoel alsof je op een wolkje slaapt? Plaats dan een (extra) dekbed over je matras en onder je molton of hoeslaken, zodat het dekbed fungeert als een toplaag op je matras. Je weet niet wat je mee maakt!

Geen TV in de slaapkamer

Je schermtijd beperken voordat je naar bed gaat, is ook niets nieuws. Alle prikkels via sociale media binnenlaten, vlak voordat je gaat slapen, heeft geen positieve invloed op je nachtrust. Hetzelfde geldt voor het kijken van het nieuws, of een enge film. Je hebt namelijk altijd even de tijd nodig om dit allemaal te verwerken en als je direct daarna gaat slapen neem je die negativiteit mee.

Maak daarom van je slaapkamer een stressvrije zone waar dit soort apparatuur niet welkom is. Je kan dan echt tot rust komen op het moment dat je de slaapkamer inloopt om te gaan slapen. Bang dat je je gaat vervelen? Think happy thoughts! Dit helpt je om de dag goed af te sluiten en positief de nacht in te gaan.    

Maak het zo donker mogelijk

In een kamer waar veel licht schijnt, kom je waarschijnlijk minder snel tot rust. Je raakt namelijk snel afgeleid door de dingen die je nog kan zien. Zorg er daarom voor dat je kamer zo donker mogelijk is. Je zou bijvoorbeeld verduisterende gordijnen kunnen gebruiken. En als het niet lukt om je kamer donker te krijgen, gebruik dan een slaapmasker. Hoe donkerder, hoe beter!

Lavendelolie

De geur van lavendel is rustgevend voor lichaam en geest. Het heeft namelijk een natuurlijke, ontspannende werking, die het gevoel van stress en angst verlicht. Wrijf daarom een klein beetje lavendelolie op je polsen en aan de binnenkant van je elleboog voordat je gaat slapen. Of koop een lavendelspray en spray een beetje op je dekbed, matras en op je kussens. Je valt in no-time in slaap!