Geld

Financiële stress? Deze 3 stappen kunnen je helpen

De inflatie is nog nooit zo hoog geweest en de energierekeningen gaan door het dak. Er zijn momenteel veel veranderingen op financieel gebied. Dat merk je in je portemonnee, maar waarschijnlijk ook aan je mentale gezondheid. Want, de zorgen over onze koopkracht is groter dan ooit.

Dat bleek ook uit recent onderzoek van EenVandaag. Bij Koffietijd spraken we hierover met neuropsycholoog Margriet Sitskoorn. Want praten over zulke problemen helpt. 

Neerwaartse spiraal

Dat de zorgen zo groot zijn, blijkt niet alleen uit cijfers over geld en koopkracht, maar ook in de zorg is het te merken. Huisartsen ontvangen namelijk steeds meer mensen in hun spreekkamer met financiële stress. "Leven in armoede of financiële stress ervaren, heeft allemaal effect op je fysieke en mentale gezondheid. Op psychisch vlak kan een depressie opspelen. Het is een neerwaartse spiraal waar we aandacht aan moeten besteden en het is heel goed dat we dat nu doen. Dat kan ik niet vaak genoeg benadrukken", vertelt Margriet Sitskoorn bij Koffietijd. 

Verborgen armoede

Dat er steeds meer patiënten aankloppen met geldzorgen, blijkt uit een rondvraag van het AD bij verschillende huisartsen. Ook het Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) bevestigt dat financiële stress leidt tot meer mensen in de huisartsenpraktijk. Al zijn geldzorgen vaak niet het eerste probleem waarvoor mensen aankloppen. Bij deze patiënten is er in veel gevallen sprake van verborgen armoede.

Erbij horen

Dat geldt immers niet meer alleen voor mensen met lage inkomens. Ook de middenklassers maken zich zorgen. En dat heeft flink impact op hun dagelijks leven. "Geld staat voor alles wat je nodig hebt in het leven: een dak boven je hoofd, het eten op je bord, de opleiding van je kinderen, de veiligheid en wat veel mensen vaak vergeten: erbij horen. Voor het erbij horen moet je uitjes doen, kleren hebben en verjaardagen vieren. Het raakt alles wat wezenlijk en noodzakelijk is in het leven", aldus Margriet. Dat verklaart maar weer waarom een financiële stress zo ontzettend erg is. 

Erken het en praat erover

Om die reden geeft Margriet je graag een klein stappenplan hoe je stress kunt verminderen. Daarbij geeft de neuropsycholoog wel aan dat je natuurlijk niet binnen een dag uit de armoede bent.

Stap 1
Krijg inzicht in de situatie waarin je je begeeft. Dat dit aan de hand is en durft toe te geven aan jezelf. Het moment dat de financiële stress er is, neigen je hersenen om je kop in het zand steken. Dat moet je dus juist niet doen. Je komt niet met oplossingen voor de lange termijn. Omdat je hoopt dat het allemaal niet waar is. Dus ontken het niet en praat het niet goed. Ga de schaamte voorbij.

Stap 2
Zoek hulp en bespreek je financiële situatie met anderen. Praat met mensen die je vertrouwt en denk gezamenlijk na over een oplossing. Hierdoor kan je weer nadenken over de lange termijn. Je zult zien dat er meer mensen zijn die in hetzelfde schuitje zitten. Financiële stress gaat heel vaak gepaard met schaamte en dáár moet je uitkomen.

Stap 3
Als je ook lichamelijk stress ervaart: ga naar de huisarts. Die kan je verder helpen. Maar er zijn ook een heleboel groepen waarin je goeie tips en ondersteuning krijgt hoe jij je situatie kunt verbeteren.

Bij Koffietijd legt Margriet ook uit hoe stress effect heeft op je brein. Bekijk daarvoor het onderstaande fragment.