Gezondheid

Ga jij ook een half uurtje door je buurtje?

Vandaag, 14 november is het Wereld Diabetes Dag, een dag waarop aandacht en begrip wordt gevraagd voor diabetes. In Koffietijd zijn directeur Bas van de Goor van de gelijknamige stichting en directeur Diena Halbertsma van het Diabetes Fonds te gast. Zij komen vertellen over hoe belangrijk voeding en beweging is bij het hebben van diabetes.

Diabetes

Er zijn twee vormen van diabetes: type 1 en type 2. In Nederland hebben 120.000 mensen diabetes type 1. Dit is een auto-immuunziekte waarbij je lichaam geen insuline meer aanmaakt. Voor het lichaam is insuline een belangrijke stof, gezien het ervoor zorgt dat glucose (suiker) wordt opgenomen in de lichaamscellen waar het als energiebron wordt gebruikt.  

Bij diabetes type 2 maakt je lichaam minder insuline aan, maar met goede voeding en veel beweging kan je het tij keren en zelfs zonder medicatie leven. Iets wat bij diabetes type 1 niet mogelijk is. Momenteel hebben 1,2 miljoen Nederlanders diabetes type 2 en dit aantal stijgt alleen maar meer als we niet gezonder gaan leven.  

Half Uurtje Door Je Buurtje 

Het belang van bewegen is sowieso voor iedereen goed en de Bas van de Goor Foundation is van mening dat wandelen de makkelijkste manier van bewegen is. Naast dat het goed is om lekker te wandelen, is het ook goed voor je sociale contacten, want door je buurt te wandelen leer je ook de medebewoners eerder kennen. 47% van de Nederlanders beweegt momenteel nog niet voldoende. De foundation roept met deze actie op om vaker tussendoor te gaan wandelen. 

De Nationale Suiker Challenge

Met deze actie probeert het Diabetes Fonds iedereen bewust te maken om een keer de toegevoegde suikers te laten staan. Als je tijdens de challenge 7 dagen lang geen toegevoegde suikers eet en drinkt, bespaar je wel 99 suikerklontjes. Dat is best veel en per jaar eten en drinken we wel 20 kilo aan toegevoegde suikers. Dat zijn 5000 suikerklontjes! 

Door zelf kleine veranderingen te maken in je dagelijkse leven, kan je al minderen met toegevoegde suikers. Doe bijvoorbeeld geen suiker of honing meer in je thee, koffie of toetjes. Ga met een plan naar de supermarkt, hierdoor doe je minder snel (zoete) impulsaankopen die niet nodig zijn. Maar ook zelf je maaltijden meenemen naar werk of school scheelt een hoop. Als je zelf al dingen mee hebt, koop je minder snel extra ongezonde dingen. Mocht je bijvoorbeeld altijd behoefte hebben aan zoet na een maaltijd, drink dan iets verfrissends als munt- of gemberthee, dit neutraliseert je trek.

De Bas van de Goor Foundation en het Diabetes Fonds kunnen mede dankzij de deelnemers van de Nationale Postcode Loterij zich blijven inzetten voor mensen met diabetes.