Gezondheid

Stemmingswisselingen do's & don'ts

Bij de overgang denken mensen vaak aan opvliegers, nachtzweten en slapeloosheid, maar ook mentale klachten komen vaker voor dan je denkt. Denk aan depressieve gevoelens, een kort lontje hebben, vergeetachtigheid én stemmingswisselingen. Wat kan je nou tegen die vervelende wisselingen doen?

Stemmingswisselingen kunnen veel invloed hebben op het dagelijks leven. De ene dag is er niks en de volgende dag schiet je om de kleinste dingen uit je slof. Wat gebeurt er met je?

Je kunt stemmingswisselingen vergelijken met de omgekeerde puberteit. Veel vrouwen krijgen weer dat korte lontje die je ook als puberkind had. Tijdens de overgang daalt de aanmaak van oestrogeen en progesteron. Hierdoor zijn er constant schommelingen in je hormonen. Deze hormoonschommelingen hebben invloed op allerlei processen in je lichaam. Denk bijvoorbeeld je humeur, want zo’n schommeling zorgt ervoor dat je serotonine (een gelukshormoon) daalt. Veel vrouwen hebben daardoor het gevoel dat ze controle over zichzelf verliezen en het humeur alle kanten op kan slaan.

Vandaag zetten wij de do’s en don’ts voor je op een rijtje!

Do’s:

Het is belangrijk om tijdens de overgang je emoties te erkennen en toe te geven aan het gevoel. Wanneer je de emoties kan herkennen, dan kan je er beter op inspelen en kan het makkelijker worden om ermee om te gaan. Stemmingswisselingen zijn namelijk heel normaal!

Bewegen is een goeie manier om je frustratie kwijt te raken. Word het allemaal even te veel? Ga een blokje om. Je breekt er stresshormonen mee af, kan beter afstand nemen en doet nieuwe energie op. Als je vaak boos of geïrriteerd bent, is krachttraining, lopen of joggen heel fijn. Maar, ook rustige dingen, zoals yoga, kunnen helpen om even tot rust te komen.

Een stabiele bloedsuikerspiegel is ook erg belangrijk. Wanneer je bloedsuikerspiegel stabiel is, dan krijgen al je cellen, waaronder je hersencellen, een constante flow aan energie. Het voorkomt extra irritatie en is een fijne basis voor de rest van je hormonen.

Vermijd stress. Hoe meer stress je hebt, hoe meer last je hebt van stemmingswisselingen. Stress is namelijk een echte trigger voor die onbalans in je humeur.

Don’ts:

Doe geen meerdere dingen tegelijk. Door de daling van oestrogeen kan je je minder goed concentreren. Dat maakt het moeilijker om te multitasken. Als je iets doet, doe het dan goed!

Fan van een slaapmutsje? Laat het glaasje wijn of het bier liever staan. Alcohol laat de serotoninespiegels namelijk ongeveer drie kwartier na inname dalen. Daar wordt je niet bepaald vrolijk van!

Denk niet dat je klachten niet serieus zijn. Iedereen moet haar klachten serieus nemen, of het nou mentale of fysieke klachten zijn. Aangezien de periode van de overgang gemiddeld zeven tot tien jaar kan duren, kan het een overweging zijn om er iets aan te doen met zelfzorgmiddelen of professionele hulp.