Eten & Drinken

Brood, daar zit wat in! Maar wat precies?

Bolletjes, puntjes, broden, rijk belegd, met een likje boter of gewoon uit het vuistje: we genieten in Nederland massaal van een goede boterham. Van 16 tot en met 22 januari is het daarom de Week van het Brood! Tijd om eens in onze favoriete lunch te duiken.

De Week van het Brood staat dit jaar in het teken van: volkoren. Maar, wat is volkoren eigenlijk? En hoe weet je of je elke dag genoeg binnenkrijgt?

Verloren in volkoren

Per jaar eten we in Nederland gemiddeld per persoon 133 gram brood per dag! Eén sneetje brood is rond de 35 gram, dus dan kom je wel uit op vier sneetjes ongeveer. Dat is per jaar wel zo’n 49 kilo! We zijn flinke broodeters, waarvan volkoren met 38% de meest gegeten broodsoort is. En, dat is supergoed! Tijdens ‘de Week van het Brood’ zoomen we in op het volkorenbrood, want er zitten onwijs veel voordelen aan. De gemiddelde Nederlander doet dat dus al goed. Maar welke voordelen?

Al ons brood wordt gemaakt van graan. Bijvoorbeeld van tarwe, spelt, haver, gerst, rogge of andere graansoorten. Daar zitten veel waardevolle voedingsstoffen in. Volkorenbrood is gemaakt van de hele (vermalen) graankorrel. Van alle soorten brood bevat volkorenbrood de meeste voedingsstoffen, omdat het alle voedingsstoffen bevat die een graankorrel te bieden heeft. Denk aan B-vitamines en ijzer, maar ook is het brood rijk aan vezels.  

Volkorenbrood zorgt voor een betere darmwerking en verkleint de kans op ernstige ziekten. Door gevarieerd te eten, genoeg groenten en fruit te eten én volkoren producten toe te voegen, zorg je voor een gezonde leefstijl. En, daar past zo’n bammetje zeker in!

Wat je ook doet, volkoren is altijd goed

Sta je voor het schap en weet je niet waar je moet beginnen? Écht volkorenbrood mag alleen zo heten, wanneer het is gemaakt van honderd procent volkorenmeel. Volkorenbrood is dus makkelijk te herkennen, aan de naam op de verpakking of op het kaartje van het schap. Maar, let op: voor andere producten zoals ontbijtgranen, beschuit en koekjes geldt deze regel niet.   Heb je geen zin om elke dag hetzelfde bammetje kaas te smeren voor de lunch? Gelukkig zijn er ontzettend veel manieren waarop je een lekker volkoren boterham kunt verwerken in je gezonde leefstijl. Denk aan een heerlijke clubsandwich, of een flatbread met eieren? Genieten geblazen én supergoed voor je!