Gezondheid

Stop nu meteen met calorieën tellen

Calorieën tellen, heeft dat eigenlijk wel zin? We zijn het heel erg gewend geraakt met alle diëten die we door de jaren heen hebben uitgeprobeerd. Maar dit zijn de drie redenen waarom je beter meteen kunt stoppen met calorieën tellen!

Is een calorie een calorie?

Hoeveel energie er in je voedsel zit, dat is wat een calorie eigenlijk aangeeft. Even een voorbeeldje: 1 gram vet bevat bijvoorbeeld 9 kcal. 1 gram koolhydraten bevat 4 kcal en 1 gram eiwit 4 kcal. Heel lang werd gedacht dat als je minder calorieën eet, je automatisch afvalt en in zekere zin klopt dat wel. Maar ja, de ene calorie is de andere niet. Zo is er een groot verschil tussen het consumeren van een milkshake en het consumeren van een bord groente met hetzelfde aantal calorieën.  

Bij het drinken van de suikers uit de milkshake wordt je bloedsuikerspiegel en insuline aanmaak verstoord en heb je heel snel alweer honger. Terwijl vezelrijk voedsel eten, zoals broccoli of zilvervliesrijst, ervoor zorgt dat de energie langzaam wordt afgegeven waardoor je ook langer een verzadigd gevoel hebt. 

Calorieën tellen en een dieetmindset

Calorieën tellen doe je vaak als je op dieet gaat. Misschien goed om meer inzicht te krijgen in wat je allemaal eet, maar tegelijkertijd zorgt het voor een zogenaamde ‘dieetmindset’. Mensen denken bij een dieetmindset: hoe minder calorieën ik eet hoe beter, en juist die gedachte is heel achterhaald. Een dieet volgen is afzien, dus je kunt standaard zeggen: diëten houdt niemand vol. 

Maar wat werkt dan wel? Eet zoveel mogelijk puur natuur, dus onbewerkt eten. Dit is uiteindelijk het beste voor je lichaam. Maar niet alles is in onbewerkte vorm te krijgen. Kijk dan naar de lengte van de ingrediëntenlijst. Hoe meer ingrediënten, hoe slechter het product vaak is. Als je dit standaard doet hoef je eigenlijk geen calorieën te tellen. Maar, bouw wel ook momenten in dat je nergens aan hoeft te denken. Gewoon eens een lekker chipje of stukje taart. Dat hoort er gewoon bij. 

Ons lichaam is slim en past zich aan

Er zijn richtlijnen die je vertellen hoeveel calorieën je gemiddeld binnen mag krijgen. Deze richtlijnen zijn gebaseerd op hoeveel energie je nodig hebt om je organen en spieren goed te laten functioneren. Ons lichaam is heel slim en weet hoe het moet reageren als het bijvoorbeeld een tijdje te weinig calorieën binnenkrijgt. Je lichaam gaat dan in de spaarstand waardoor je opeens juist aankomt en niet afvalt. Enorm frustrerend dus! Denk je dat je goed bezig bent, maar zie je niet het resultaat. 

Ook je spiermassa kan het verschil maken. Heb je meer spieren, dan verbrand je sneller energie en kun je ook meer calorieën eten. Zo zie je maar, alleen maar calorieën tellen heeft dus geen zin. Daar kun je maar beter meteen mee stoppen! 

Bron: Krachtvoer voor Vrouwen